Dzień Europejski

 

W przedszkolnych murach dzieje się wiele magicznych rzeczy, ale jednym z ciekawych wydarzeń dla małych odkrywców jest Dzień Europejski. To niezwykłe święto, które pozwala najmłodszym poznać tajemnice i bogactwa kontynentu, na którym żyją. W dniu Europejskim przedszkolaki wyruszają w podróż po symbolach Unii Europejskiej, odkrywając, że granice nie są przeszkodą, a różnorodność to siła.

Jednym z ważnych elementów edukacyjnych było przekazanie informacji, że Polska leży w Europie. Poprzez proste i przystępne dla dzieci słowa, nauczyciel tłumaczył, jak ważne jest nasze miejsce w tej wielkiej rodzinie europejskiej.

Flaga Unii Europejskiej stała się niezwykle ważnym punktem programu. Dzieci z zaciekawieniem przyglądały się fladze symbolizującej solidarność państw członkowskich. Nie mniej ważne były słowa hymnu unijnego, które maluchy słuchały z radością i entuzjazmem. Melodia stała się dla nich symbolem jedności i współpracy, przynosząc ze sobą przesłanie o potrzebie pracy dla dobra wszystkich.

Dodatkową atrakcją było poznanie maskotki Unii Europejskiej. Przedszkolaki z uśmiechem przyjęły sympatyczną postać, która stała się symbolem przyjaźni między narodami i wzajemnego zrozumienia.

To niezwykłe doświadczenie zakończył edukacyjny film, który w sposób dostosowany do wieku dzieci przedstawił im cele i wartości Unii Europejskiej. Poprzez obrazy i proste opisy, maluchy mogły lepiej zrozumieć, dlaczego współpraca między krajami jest tak istotna dla rozwoju całego kontynentu.

Poznanie symboli Unii Europejskiej było dla przedszkolaków pierwszym krokiem w odkrywaniu wielkiej wspólnoty, do której należą. Dzieci z zaciekawieniem i radością uczestniczyły w zajęciach, zyskując pierwsze, cenne informacje o Europie, które będą kształtować ich świadomość europejską już od najmłodszych lat.

W ramach Dnia Europejskiego dzieci poznały również ciekawostki na temat Finlandii i Norwegii, które nauczycielki Zespołu Szkolno- Przedszkolnego odwiedziły w ramach mobilności programu Erasmus +.  Przedszkolaki zapoznały się z flagami wyżej wymienionych flag, słuchały hymnów i oglądały prezentację przedstawiające jak wygląda nauka w szkołach i przedszkolach w Finlandii i Norwegii.

Tego dnia przedszkolaki nie tylko poznawały symbole i wartości Unii Europejskiej, ale także odkrywały, jak ważne jest poszanowanie różnorodności i współpraca między narodami. Dzieci z radością uczestniczyły w zajęciach, niosąc ze sobą nowe, cenne informacje o Europie, które będą kształtować ich świadomość europejską już od najmłodszych lat.

Zapraszamy do galerii.

 

 

 

Erasmus + w Finlandii

 
W ramach projektu Erasmus + Akredytacja, grupa nauczycielek z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Wolbromiu - Dagmara Zgadzaj, Małgorzata Janiec oraz Barbara Olewińska odbyły mobilność job shadowing do fińskiego przedszkola i szkoły podstawowej położonej w miejscowości Kaarina znajdującej się obok miasta Turku, byłej stolicy Finlandii. Mobilność odbyła się w pierwszym tygodniu ferii. Opiekunką i koordynatorką, która ciepło i serdecznie powitała grupę polskich nauczycielek była dyrektorka przedszkola “Pilke Aurora” - Charlotte Lundell, którą wsparł podczas pobytu w szkole “S:t Karins Svenska Skola”, wicedyrektor Fredrik Borg.
 
 
Pobyt w Finlandii i możliwość podpatrzenia pracy nauczycieli, przedszkolaków i uczniów był fantastycznym sposobem na zdobycie wiedzy, zrozumienie różnic kulturowych oraz zainspirowanie się nowymi metodami nauczania. Bogato wyposażone sale przedszkolne, pracownie szkolne, ich funkcjonalność oraz innowacyjny sposób prowadzenia zajęć oparty na skupieniu się na potrzebach rozwojowych dziecka wywarły na nas ogromne wrażenie. Jednym z celów job shadowing było poznanie filozofii tzw. outdoor learning, czyli edukacji na świeżym powietrzu. Odgrywa ona istotną rolę w systemie edukacyjnym w Finlandii, a surowy klimat tego kraju nie jest przeszkodą, lecz często inspiracją do tego rodzaju aktywności. Edukacja na świeżym powietrzu ma na celu nie tylko rozwijanie wiedzy, ale także budowanie silnych więzi między rówieśnikami oraz kształtowanie umiejętności życia w zgodzie z naturą.
 
Mamy nadzieję, że część podpatrzonych innowacji uda się nam zaadaptować w naszej szkole i przedszkolu a naturalną kontynuacją współpracy z fińską placówką będzie realizacja projektów etwinningowych.